"Róża Pamięci" - okolicznościowy pins i katalog

 

Będąc ostatnio w Muzeum Ravensbrück postanowiłam zrobić niewielką sesję zdjęciową mojemu katalogowi, który przygotowałam z okazji 75. rocznicy wyzwolenia tego obozu we współpracy ze Związkiem Polaków w Niemczech. W katalogu zamieściłam kolorowe ilustracje rysowane cyfrowo, na których można zobaczyć różne miejsca z czasów funkcjonowania obozu Ravensbrück jak i ze współczesności. Niektóre ilustracje pokazują miejsca wyglądające tak samo dziś jak i 80 lat temu. Inne już nie istnieją, np. baraki obozowe i tutaj wspomogłam się wyglądem bloków dla więźniów w Sachsenhausen. Widok na ulicę obozową między barakami to rysunek będący współczesną przeróbką szkicu autorstwa To Frank Stoltz, byłej więźniarki.

Spróbowałam ustawić się dokładnie w tych samych miejscach, które narysowałam, aby pokazać jeszcze wyraźniej to zderzenie przeszłości i teraźniejszością. Dziś niewiele osób wie jak naprawdę wyglądał obóz Ravensbrück. Owszem, istnieją mapy, plany czy zdjęcia archiwalne. Jednak kiedy oglądamy kolorowe ilustracje możemy mieć jeszcze lepszy wgląd w przeszłość. Aby rysować takie ilustracje, trzeba mieć też mocne zaplecze historyczne i znać relacje byłych więźniów, którzy niekiedy z fotograficzną dokładnością opisywali wygląd obozu Ravensbrück.

Jako wyjątkowy gadżet w tym roku 75 rocznicy wyzwolenia obozu - opracowałam przypinkę w kształcie biało-czerwonej róży z elementem drutu kolczastego. Przypinka została wykonana według mojego projektu przez firmę specjalizującą się w produkcji pinsów oraz medali okolicznościowych. Jestem bardzo zadowolona z efektu końcowego. Wykonałam wiele próbnych rysunków i projektów, jak taki pins mógłby wyglądać. Chciałam, aby miał on kształt róży, gdyż to właśnie ten kwiat jest najczęściej powtarzającym się motywem symbolizującym Pamięć. Róża jest w barwach polskich, można go nosić nie tylko w trakcie uroczystości w Ravensbrück, ale też przy okazji innych ważnych wydarzeń na terenie muzeów pamięci byłych obozów. Przypinkę nazwałam "Różą Pamięci". Poniżej zamieszczam zdjęcia wykonane w Ravensbrück w sierpniu 2020:







Zobacz też:

Komentarze

Popularne posty:

Translate