Exzess- und Direkttäter im KZ Sachsenhausen

 

Muszę się przyznać, że przeoczyłam dość ważną wystawę, kiedy dwa razy byłam poprzednio w Miejscu Pamięci Sachsenhausen. W sierpniu 2023 roku nadrobiłam szybko tą zaległość i zwiedziałam wystawę znajdującą się na głównej wieży strażniczej zwanej "Turm A" - tej, gdzie zamontowana jest furtka z napisem "Arbeit Macht Frei". No cóż, przez tą wieżę trzeba przejść, jeśli chce się zwiedzić teren muzeum. Ja jednak przeoczyłam informację ze strony internetowej o tym, że na piętrze jest wystawa o załodze SS. Wejście na wystawę jest z prawej strony budynku, a kiedy już jest się w środku, to stwierdza się, że wystawa jest całkiem spora! 



W muzeum Ravensbrück można obejrzeć specjalną wystawę dotyczącą tylko i wyłącznie nadzorczyń obozowych i tego, jak wyglądała ich codzienna służba na terenie obozu. Natomiast w muzeum Sachsenhausen można obejrzeć bliźniaczą wystawę "Die Konzentrationslager-SS 1936 bis 1945: Exzess- und Direkttäter im KZ Sachsenhausen" dotyczącą esesmanów pracujących w obozie i pełniących tam kierownicze funkcje. Wystawa w wartowni koncentruje się głównie na przemocy zadawanej ofiarom przez kierowników bloków więźniarskich. Pokazane są narzędzia tortur, wyposażenie mundurowe esesmanów, a przede wszystkim zaprezentowano wybrane sylwetki najbardziej okrutnych z nich. 



Żeby dokładnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami zamieszczonymi na wystawie trzeba byłoby spędzić na niej około dwóch godzin. Ja tyle czasu nie miałam, jednak zrobiłam trochę zdjęć na bloga, abyście mieli ogólne rozeznanie w temacie. Bardzo podoba mi się sposób przygotowania tych muzealnych wystaw. Niemcy naprawdę dobrze opracowują swoje wystawy w Miejscach Pamięci. Są one bardzo czytelne, często aktualizowane i rozbudowywane, duże i wyraźne zdjęcia archiwalne mocno oddziałują na naszą wyobraźnię oraz uzupełniają tekst. Liczne poobozowe artefakty dopełniają całości omawianej tematyki. Niezwykły jest też widok na plac apelowy, jaki roztacza się z okien głównej wartowni. Na jednym z archiwalnych zdjęć można zobaczyć apel setek więźniów i fragment karabinu maszynowego zainstalowanego właśnie na Turm A. Lufa skierowana jest oczywiście w stronę placu apelowego. 

Jeśli będziecie zwiedzać muzeum obozu Sachsenhausen - nie przeoczcie, tak jak ja, wystawy o SS! Teraz już wiecie gdzie szukać wejścia. Obejrzyjcie ją dokładnie, naprawdę warto!

Więcej informacji o tej konkretnej wystawie znajdziecie na: www.sachsenhausen-sbg.de

Polecam też film z kanału "IrytującyHistoryk" (YouTube) na temat obozu Sachsenhausen. Film jest w języku polskim:


Film z kanału "IrytującyHistoryk", YouTube 2024

Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wystawy "Die Konzentrationslager-SS 1936 bis 1945: Exzess- und Direkttäter im KZ Sachsenhausen". Zdjęcia wykonałam w sierpniu 2023 roku w Miejscu Pamięci Sachsenhausen.


























Zobacz też:

Komentarze

Popularne posty:

Translate