Kulturen i Lund: Artefakty z Ravensbrück

 

Wystawa o Ravensbrück w Muzeum "Kulturen i Lund"!

W lipcu 2021 roku po raz drugi miałam okazję być w Szwecji. Również i tym razem postanowiłam poszukać kolejnych śladów po byłych więźniarkach Ravensbrück. Udało mi się odszukać polską kwaterę na cmentarzu w Lund, gdzie pochowani są więźniowie obozów koncentracyjnych, zwiedziłam wystawę dotyczącą akcji "Białych autobusów" w muzeum w Malmö, a także odwiedziłam jedną z najciekawszych placówek edukacyjnych na terenie południowej Szwecji czyli "Kulturen i Lund". Miałam przeczucie, że właśnie w tym muzeum mogę znaleźć coś więcej na temat Ravensbrück. I nie myliłam się! Niewielka wystawa pod tytułem "Przeżyć - Głosy z Ravensbrück" zawiera wiele cennych i ważnych artefaktów: przedmiotów, które zostały stworzone przez więźniarki tego obozu, także Polki. Znajdziemy tu "sabotażyki" - miniaturowe rzeźby i zabawki uszyte ze skrawków materiałów; przedmioty codziennego użytku uszyte przez więźniarki: buty, chusteczki, worki "bojtle"... Wystawiona jest też kasetka z farbami akwarelowymi, którymi więźniarki malowały potajemnie portrety swoich koleżanek. Nie zabrakło także obozowych naszywek z numerami, pasiaków i czerwonych trójkątów z literą "P" - znakiem, którym znaczono Polki w obozie. Wszystkie obiekty z tej wystawy można zobaczyć skatalogowane na stronie internetowej, jednak chciałam osobiście zobaczyć je na żywo, gdyż obcowanie z autentycznymi przedmiotami jest o wiele cenniejsze niż przeglądanie ich w Internecie. Zapraszam więc do zwiedzenia wystawy w Lund - to jedno z niewielu miejsc, poza samym muzeum Ravensbrück, gdzie można z bliska przyjrzeć się oryginalnym zabytkom i artefaktom z tego obozu! 

Att överleva – Röster från Ravensbrück


 





















Zobacz też:

Komentarze

Popularne posty:

Translate