Wiesia, dziewczynka urodzona w Ravensbrück


Kim jesteś, Wiesiu?

Jakiś czas temu zobaczyłam w książce "Przetrwałam" z 2017 roku zdjęcie ze zbiorów pana Janusza Tajcherta (z którym mam zresztą kontakt) - zdjęcie z 1959 roku wykonane w czasie uroczystości otwarcia Miejsca Pamięci Ravensbrück. Na fotografii są trzy osoby: dwie kobiety i 14-letnia dziewczynka o imieniu Wiesława. Wszystkie trzy są byłymi więźniarkami obozu. Jak się okazało Wiesia urodziła się w 1945 roku na terenie Ravensbrück! 

Zaczęłam szukać jakichkolwiek informacji o tym dziecku. Twarz 14-letniej dziewczynki została uchwycona w kronice filmowej z 1959 roku oraz zamieszono jej zdjęcia w albumie pamiątkowym wydanym w Berlinie w 1960 roku. Pytałam się wielu osób, które mogłyby wiedzieć cokolwiek na temat dziewczynki. W Internecie nie znalazłam żadnych namiarów, poza oczywiście tą kroniką filmową. Nikt nie znał panieńskiego nazwiska tej dziewczynki. Dopiero w niemieckim albumie z 1960 roku znalazłam adnotację pod zdjęciem, że polskie dziecko urodzone w Ravensbrück nazywa się Wiesława Domańska.

Tydzień temu wreszcie udało mi się poprzez kontakt z osobami ze środowiska byłych więźniarek oraz ich rodzin ustalić kim jest ta dziewczynka. Pomocnych informacji udzieliła pani Półtawska, która podała adres zamieszkania kobiety, która ma dziś 75 lat.
Kim jesteś Wiesiu i jaka jest historia Twojego życia? Czekam na odpowiedź listowną i jeśli Wiesia wyrazi chęć opowiedzenia o sobie - z pewnością jej wspomnienia będą cennym dokumentem o Polkach w Ravensbrück!

Zofia Pociłowska-Kann, Wiesia Domańska
oraz Anna Burdówna w Ravensbrück, 1959
Zdjęcie ze zbiorów Janusza Tajcherta


Udało mi się odnaleźć Wiesię w księdze urodzeń obozu Ravensbrück! Pod numerem 128 widnieje nazwisko matki: Kazimiera Domańska, nr obozowy 63257. Córka Wiesława urodziła się 6 grudnia 1944 roku. Poród odebrała siostra położna imieniem Gerda. Prawdopodobnie była nią Gerda Schröder, która w 1944 roku wysłana została do pracy na terenie obozu Ravensbrück. Dokument pochodzi z archiwum Arolsen.



Komentarze

Popularne posty:

Translate