"Raport Pileckiego": konsultant na planie filmowym


"Raport Pileckiego" w polskich kinach od 1 września 2023!

Po prawie trzech latach czekania - wreszcie mogę oficjalnie napisać o najnowszej polskiej produkcji filmowej z KL Auschwitz w tle, pt. "Raport Pileckiego"! Budżet filmu to 40 milionów polskich złotych, co stawia tą produkcję w czołówce najdroższych współczesnych polskich filmów fabularnych! Miałam ten zaszczyt pracować przy tym filmie jako konsultant do spraw obozowych (scenografii, rekwizytów oraz wszelkich spraw związanych z tematyką KL Auschwitz), a umowa z wytwórnią zobowiązywała mnie do zachowania tajemnicy dotyczącej pracy nad tym filmem - dlatego nic o tym nie pisałam na blogu. 

"Raport Pileckiego", trailer filmu, 2023

Teraz mogę uchylić rąbka tajemnicy i pokazać Wam jak wygląda praca na planie wysokobudżetowego filmu fabularnego! Myślę, że będzie to ciekawa seria wpisów z cyklu 'making of', aby pokazać pracę przy filmie od kulis - dla mnie obecność na planie i patrzenie jak buduje się makietę obozu i jak realistycznie pokazać wydarzenia z dziejów KL Auschwitz, była niemalże życiowym doświadczeniem i, co tu kryć - spełnieniem marzeń. Każda osoba, która od wielu lat działa w tematyce Zagłady chce móc dzielić się swoją wiedzą i mieć swój udział w takich projektach jak "Raport Pileckiego". Przy realizacji tego filmu pracowało wielu pasjonatów historii i osób z grup rekonstrukcyjnych!

Wiecie, że uwielbiam opisywać na blogu filmy fabularne z obozem koncentracyjnym w tle. Jestem osobą bardzo krytyczną wobec współczesnych produkcji filmowych i wytykam najmniejsze błędy. Tym bardziej miałam świadomość z jak trudnym zadaniem muszę się zmierzyć przy tej konkretnej produkcji, w której pracę zaangażowanych było mnóstwo osób! Od razu zaznaczę, że zostałam wrzucona na głęboką wodę, ponieważ nigdy wcześniej nie pracowałam na profesjonalnym planie filmowym i wszystko było dla mnie nowe i fascynujące! 

Konsultant na planie filmowym, "Raport Pileckiego", 2019

Jako artysta i ktoś, kto rysuje sceny obozowe, zwracałam uwagę na najmniejszy szczegół dotyczący wyglądu obozu Auschwitz - chciałam pokazać też małe "smaczki architektoniczne", które z pewnością wyłapie wprawne oko historyka lub osoby, która zna od strony naukowej niemieckie nazistowskie obozy koncentracyjne. Będę o tych szczegółach pisać, bo to jest naprawdę ważne, aby w filmie pokazywać takie drobne elementy architektury obozowej - to one sprawiają, że film jest poprawnie zrobiony. Praca konsultanta filmowego to bardzo czasochłonne zadanie. Trzeba na bieżąco odpowiadać na pytania kierowane z różnych pionów filmowych. Trzeba przygotowywać konspekty i wysyłać je do kierowników tych pionów lub do asystentów reżysera. Czasami trzeba też osobiście pojawić się na planie, żeby zobaczyć czy wszystko zostało poprawnie zbudowane i czy zostało ustawione we właściwym miejscu. 

Od razu zaznaczę, że "Raport Pileckiego" to nie jest mój własny film i nie ja odpowiadam za ostateczny wygląd tego, co znajduje się w kadrze. To, że produkcja zatrudnia konsultanta nie oznacza, że reżyser zastosuje się do wszystkich wskazówek i informacji od znawcy tematu. Mimo to sądzę, że zrobiłam wszystko, aby widzowie oglądając ten film czuli grozę prawdziwego obozu Auschwitz. Jeśli tak się stanie choćby w najmniejszym stopniu - będzie to dla mnie największa satysfakcja z wykonanej pracy!

Zapraszam do polskich kin już 1 września! 



Komentarze

Popularne posty:

Translate