Památník Lidice: tragedia czeskiej wioski

 
Przerwane życie wioski
 
Lidice to miejsce-symbol dla historii czeskiej martyrologii z czasów II wojny światowej. Obok Terezina to właśnie Lidice stały się najtragiczniejszym epizodem niemieckiej okupacji Czech. Utworzony w 1939 roku Protektorat Czech i Moraw, który wchodził w skład tzw. Wielkich Niemiec narzucił społeczeństwu czeskiemu prawo III Rzeszy. Z każdym rokiem represje i nazistowski terror pogłębiały się, a jego kulminacja przypadła na maj 1942 roku - wtedy to bowiem doszło do zamachu na zastępcę protektora, Reinharda Heydricha, jednego z najwyższej postawionych nazistowskich dowódców. W odwecie za śmierć Heydricha w dniu 10 czerwca 1942 roku Niemcy dokonali całkowitej likwidacji wsi Lidice, znajdującej się około 20 kilometrów od Pragi. Tamtego dnia Niemcy rozstrzelali 173 mężczyzn i młodych chłopców powyżej 14. roku życia, dzieci wysłali do ośrodka w Łodzi, skąd większość z nich została przetransportowana do obozu zagłady Chełmno nad Nerem i tam zagazowana. Te dzieci, które zostały uznane za nadające się do germanizacji - przekazano niemieckim rodzinom na wychowanie. Kobiety natomiast wysłano do obozu koncentracyjnego w Ravensbrück. Po wojnie do Lidic wróciły 143 kobiety oraz 17 dzieci.
 
Dojazd z Pragi
W kwietniu 2019 roku pojechałam na jednodniową wycieczkę do Miejsca Pamięci Lidice. Wsiadłam do czerwonej linii metra na stacji "Praha hl.n" (dworzec główny) i przejechałam jeden przystanek wysiadając na stacji "Muzeum". Tutaj przesiadłam się do zielonej linii metra (kierunek "Nemocnice Motol") i wysiadłam na stacji "Nadrazi Valeslavin". Stąd odjeżdżają autobusy podmiejskie. Ja wsiadłam do autobusu nr 300, który jedzie do Lidic tylko 17 minut! Natomiast jeśli wybierzecie autobus nr 322 wtedy czas podróży trwa aż 45 minut! Cena biletu normalnego na metro (30 minut) to koszt 24 koron, tyle samo zapłaciłam za bilet w autobusie. Nie jest to więc duży wydatek. Autobus dojeżdża pod samo wejście główne do Muzeum. Podróż jest szybka i komfortowa.

Poniżej zamieszczam zdjęcia ze spaceru po terenie dawnej wsi Lidice.
























 

Komentarze

Popularne posty:

Translate