„Idąc po Ich śladach…”. Ścieżka edukacyjna [pdf]
„Idąc po Ich śladach…”. Ścieżka edukacyjna po Miejscu Pamięci i Przestrogi Ravensbrück
Publikacja „Idąc po Ich śladach...". Ścieżka edukacyjna po Miejscu Pamięci i Przestrogi Ravensbrück powstała z myślą o uczniach i nauczycielach przygotowujących się do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie recytatorskim „W kręgu poezji i prozy lagrowej więźniarek KL Ravensbrück” i stanowi kompendium wiedzy o tym kobiecym obozie koncentracyjnym – innym niż wszystkie.
Ogólnopolski konkurs recytatorski „W kręgu poezji i prozy lagrowej więźniarek KL Ravensbrück” jest organizowany od wielu lat. Jego pomysłodawczynią i inicjatorką była Maria Lorens, wieloletni dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Rudzie Śląskiej i córka Katarzyny Matei – byłej więźniarki FKL Ravensbrück. Główną nagrodą dla wszystkich finalistów i ich opiekunów jest wyjazd do Niemiec i wizyta w Miejscu Pamięci i Przestrogi Ravensbrück. Właśnie dla uczniów i nauczycieli oraz w odpowiedzi na potrzebę zgłębiania informacji o tym niezwykłym miejscu powstała publikacja edukacyjna „Idąc po Ich śladach…”. Ścieżka edukacyjna po Miejscu Pamięci i Przestrogi Ravensbrück. Zamysłem autorek, Marii Lorens i Eweliny Małachowskiej, ogólnopolskiego koordynatora konkursu, było stworzenie przewodnika po byłym obozie, zawierającego zarówno najważniejsze informacje dotyczące jego funkcjonowania, jak i historie Polek-więźniarek, stanowiących najwyższy odsetek wśród ogółu osadzonych.
Publikacja składa się z kilku elementów. Jednym z nich jest przejrzyste kalendarium: na tle chronologicznej historii całego obozu pokazana jest historia Polek, m.in. transporty specjalne z Polski, powstanie konspiracyjnej Drużyny Harcerskiej „Mury” czy rozpoczęcie eksperymentów medycznych na więźniarkach. W szczegółowo opisanej historii obozu zawarto m.in. informacje dotyczące jego organizacji, ubioru więźniarek, wyżywienia, pracy, operacji doświadczalnych na polskich dziewczętach czy śmiertelności. Autorki poświęciły cały rozdział konspiracji – wyjątkowej działalności Polek, która była fenomenem na tle innych obozów koncentracyjnych w czasie II wojny światowej. Czytelnicy dowiedzą się więc o wspomnianych już „Murach”, listach pisanych moczem, twórczości obozowych poetek czy malarek, tajnym nauczaniu i „szkole” obozowej.
Sednem publikacji jest jednak przewodnik po byłym obozie. Na tle mapy z planem obozu zaznaczono najważniejsze punkty warte odwiedzenia. Dzięki bogatym ilustracjom zarówno współczesnym jak i historycznym, można się przenieść w to wyjątkowe miejsce. Stanąć przed budynkiem komendantury, przejść przez bramę obozową, poczuć żwir pod nogami na Ulicy Lagrowej, iść pomiędzy nieistniejącymi już blokami i rewirem (szpitalem obozowym), zwiedzić zabudowania szwalni – miejsca pracy więźniarek, wejść do bunkra – obozowego więzienia i miejsca kaźni, stanąć przed todtengangiem – miejscem wielu straceń, przed piecami krematorium i pustym placem po komorze gazowej by na końcu zatrzymać się nad jeziorem Szwedt, na którego dnie spoczywają prochy tych, które obozu nie przeżyły. Przewodnik zaprowadzi nas też na cmentarz w pobliskim miasteczku Fürstenberg, gdzie niedawno odkryto urny z prochami rozstrzelanych Polek.
Publikacja kończy się kilkoma stronami zawierającymi biogramy Polek – więźniarek oraz ich oprawców – komendantów, lekarzy, pielęgniarek, SS-manów i aufseherek – obozowych dozorczyń.
Źródło: edukacja.ipn.gov.pl
To jest tylko spis tresci publikacji..
OdpowiedzUsuńLink już poprawiony, możliwe, że IPN zmienił plik.
Usuń