"Judenplatz": historyczne miejsce w sercu Wiednia

 

Będąc w czasie swojego niedawnego wyjazdu wakacyjnego w Wiedniu, postanowiłam odwiedzić pewne historyczne miejsce w samym centrum miasta. Właściwie, to byłam już wcześniej dwukrotnie w Wiedniu i ani nie słyszałam o tym miejscu ani nigdy go nie zwiedziłam. O jakim miejscu mowa? O "Judenplatz" czyli Placu Żydowskim, który zlokalizowany jest w 1. dzielnicy Innere Stadt czyli w samym sercu Wiednia. O tym placu dowiedziałam się oglądając film "Let Me Go" z 2017 roku. W jednej ze scen można zobaczyć monumentalny pomnik stojący pośrodku placu. Od frontowej strony pomnika widać wyrzeźbione kamienne drzwi, a jeśli przyjrzycie się z bliska, wszystkie ściany są utworzone z imitacji... książek ustawionych na półkach. Kadry z filmu przedstawiają się następująco:




Pomnik jest poświęcony pamięci austriackich Żydów wywiezionych w czasie wojny do obozów koncentracyjnych. Pełna nazwa tego pomnika brzmi: Pomnik Pamięci Austriackich Żydów Ofiar Zagłady (Mahnmal für die österreichischen jüdischen Opfer der Schoah). Nazwy obozów, do których wysyłano Żydów są zresztą umieszczone wokół pomnika i jest ich łącznie 45. Nieoficjalna nazwa pomnika to "Bezimienna Biblioteka". Sam kształt jest więc nawiązaniem do biblioteki ludzkich żyć, które były niczym książki.  Teraz książki są już na zawsze zamknięte i nigdy ich właściciele nie dopiszą w nich swoich dalszych dziejów, które zostały nagle przerwane w wyniku działań wojennych. Tuż obok znajduje się muzeum żydowskie, które także widać w filmowych kadrach. Plac stanowił centrum przedwojennego życia żydowskiego w Wiedniu. Cieszę się, że mogłam na własne oczy zobaczyć to niezwykłe miejsce! Zapraszam do wspólnego wirtualnego zwiedzenia Placu Żydowskiego. 

Zdjęcia wykonałam w lipcu 2021 roku w Wiedniu.














Zobacz też:

Komentarze

Popularne posty:

Translate