Konkurs plastyczny o polskich bohaterkach z Ravensbrück

 

Szkoła Podstawowa  im.  Królowej Korony  Polskiej w Kłodnem oraz Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Nowym Sączu - Filia w Limanowej zapraszają uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych do udziału w III Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym: "W kręgu poezji i prozy lagrowej więźniarek KL Ravensbrück".

Pliki do pobrania [link]

Do każdej pracy należy dołączyć fragment utworu (wiersz lub proza) będącego inspiracją do powstania pracy plastycznej wraz z tytułem i autorem lub imię i nazwisko osoby przedstawionej na portrecie wraz z krótką informacją na temat tej osoby.

Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2022 r.

*

To już trzecia edycja konkursu plastycznego na temat Ravensbrück i przyznam się, że wcześniejsze edycje jakoś przeoczyłam. Może nie były one odpowiednio zareklamowane i żadna informacja do mnie nie dotarła, a przecież śledzę na bieżąco to, co dzieje się wokół wydarzeń kulturalnych/edukacyjnych związanych z historią obozu Ravensbrück. Skoro już przejrzałam założenia tego konkursu, a w Internecie dostępne są prace plastyczne z poprzednich edycji - możemy sobie o nich trochę porozmawiać i omówić to, co do tej pory młodzież stworzyła... A zauważyłam tutaj kilka ciekawych rzeczy. 

Cele konkursu są oczywiste, biorąc pod uwagę tak trudny temat:

-  Popularyzacja  twórczości  poetek  obozowych  z  KL  Ravensbrück  oraz  prozy  poobozowej na  bazie  wspomnień byłych więźniarek tegoż  obozu.

-  Propagowanie  wśród młodego pokolenia  postawy  miłości  Ojczyzny.
-  Zwrócenie  uwagi  na  związek pomiędzy  literaturą,  a  życiem  kraju  i  narodu.
-  Zapoznanie  z  losami  więźniarek,  aby  pamięć  o  ich  martyrologii  przetrwała  w  pamięci kolejnych pokoleń.
-  Uczenie  świadomego odbioru dzieł  kultury.
-  Kształtowanie  wrażliwości  na  piękno poetyckiego, ojczystego języka  oraz  kulturę  słowa.
-  Rozwijanie  umiejętności  przenoszenia wrażliwości  z  tekstów  literackich na  język  sztuki.
-  Promowanie  utalentowanej  młodzieży.
-  Zachęcanie do pracy  twórczej i  doskonalenie  warsztatu plastycznego.   
-  Rozwijanie  własnych talentów plastycznych. 

Od dziewięciu lat jestem nauczycielem plastyki w szkole podstawowej i przez ten czas tylko raz podjęłam z uczniami tematykę II wojny światowej, też przy okazji jakiegoś konkursu plastycznego. Holokaustowych tematów raczej unikam, wyjątek robię jeśli chodzi o rocznicę powstania w getcie warszawskim - co roku staramy się wziąć aktywny udział jako szkoła w projekcie "Akcja Żonkile" z Muzeum POLIN. Ale wszelkie prace plastyczne o obozach koncentracyjnych - odsuwam od uczniów. Nie chcę łączyć szkoły z tematyką obozową. Zostawiam to wyłącznie dla siebie, a rysunki o tej tematyce tworzę od 14-ego roku życia, kiedy sama byłam uczennicą szkoły podstawowej. Dlatego z tym większym zainteresowaniem podpatrzyłam to, co stworzyli uczniowie, którzy wykonali prace plastyczne na poprzednie edycje konkursu "W kręgu poezji i prozy...". Przy niektórych pracach rozpoznałam nawet... swoje własne rysunki!  

Zdjęcia prac pochodzą ze strony spklodne.szkolnastrona.pl


Tematem prac, jak czytamy w regulaminie,  ma być  do  wyboru: plastyczna  interpretacja  wiersza  poetek obozowych z  KL  Ravensbrück, plastyczna  interpretacja  fragmentu prozy  poobozowej KL  Ravensbrück lub portret  jednej z  więźniarek  KL  Ravensbrück. Według mnie najłatwiejszym sposobem na wykonanie takiej pracy byłoby zilustrowanie fragmentu prozy. Po prostu bierzemy książkę ze wspomnieniami byłej więźniarki i wyobrażamy sobie fragment, który nas zainteresował. Zresztą nie tak dawno temu, Państwowe Muzeum na Majdanku zorganizowało podobny konkurs plastyczny dotyczący dziennika Jadwigi Ankiewicz, nastoletniej więźniarki KL Lublin. 


Dotychczas przesłane prace na konkurs plastyczny o Ravensbrück są na naprawdę wysokim poziomie - każda z nich jest starannie narysowana lub namalowana, zauważyłam też jedną pracę wykonaną wypalarką do drewna oraz jedną w technice linorytu! Większość narysowana została ołówkiem, kredkami lub farbami. Z tego co zostało zamieszczone na stronie szkoły, zauważyłam, że największą popularnością cieszą się portrety byłych więźniarek, autorek poezji obozowej lub książek wspomnieniowych. Zdjęcia tych najbardziej znanych więźniarek są ogólnodostępne, więc tutaj nie trzeba szukać inspiracji nigdzie daleko. Mimo wszystko narysowanie portretu czyli twarzy człowieka jest, według mnie, bardzo trudne i nie każdy podoła takiemu zadaniu. Na wielu pracach można rozpoznać Grażynę Chrostowską, młodą poetkę z Ravensbrück, która zginęła razem z siostrą w egzekucji w 1942 roku. 



Kolejnym motywem jaki przewija się w tych pracach to typowe symbole obozowe jak: druty, słupy wysokiego napięcia i oczywiście pasiaki, pasiaki, pasiaki.... Jedna z prac ukazująca obrys sylwetki kobiety wypełnionej białymi i niebieskimi pasami do złudzenia przypomina okładkę książki Magdy Knedler "Moje przyjaciółki z Ravensbrück". Czuć, że młodzież mocno inspiruje się tym, co jest dziś dostępne na rynku literatury obozowej. 

I ptaki - motyw ptaków jest widoczny na co trzeciej pracy i sama się temu dziwię, skąd tyle tych wizji z lecącymi gołębiami lub orłami? Jedna uczestniczka umieściła czerwonego ptaka w klatce. Może to takie nawiązanie do tęsknoty za wolnością? Jeśli chodzi o mnie, to wolę motyw z czerwoną różą, która zresztą jest symbolem obozu Ravensbrück. Lub motyw kwitnącej szałwii - ale do tego potrzeba jest już większa wiedza na temat historii obozu. Jedna z prac to niemalże kopia obrazu autorstwa Jana Barasia-Komskiego "Jakaś twarz z obozu kobiet", a w tle mała sylwetka więźniarki stojąca nad rozrzuconymi cegłami, która przypomina tą narysowaną przeze mnie na iPadzie (poszukajcie w galerii na blogu). 



I architektura... młodzież ewidentnie nie wie, jak wyglądała topografia obozu Ravensbrück! Często na tych pracach da się rozpoznać elementy zabudowy obozowej charakterystyczne dla... KL Auschwitz! Warto obejrzeć archiwalne fotografie zanim zacznie się rysować obóz - w Internecie jest wiele zdjęć pokazujących Ravensbrück z czasów jego funkcjonowania.

Jedna praca to kopia mojego obrazka z 2007 roku, o którym pisałam tutaj na blogu. Z tym obrazkiem wiąże się pewna niezwykła historia: na wystawie w Ravensbrück zobaczyłam ten sam rysunek z informacją, że został on zakupiony przez muzeum w 2009 roku. Oba rysunki, ten z 1944 roku (zakupiony przez muzeum) i mój z 2007 roku - są niemal identyczne! Przy czym mój jest bardziej dokładny, bardziej szczegółowo narysowany. Nie potrafię tego wyjaśnić do dnia dzisiejszego, a pamiętam, że nie kopiowałam go z żadnego źródła! Na przyszłość proszę nie powielać moich rysunków - nie ma sensu, nie o to chodzi w tym konkursie! 



Ale największym wygranym tego konkursu jest... Zofia Klinke! Była więźniarka Ravensbrück, a dokładniej jej powojenne zdjęcie w pasiaku, które otrzymałam od pewnego starszego małżeństwa z Niemiec, utrzymującego kontakt z panią Klinke, jak jeszcze żyła. Pani Klinke została powielona w przynajmniej trzech pracach i można powiedzieć, że stała się cichą bohaterką tego konkursu. 


Cieszę się, że korzystacie z zasobów tego bloga - jest to chyba jedyny blog w Polsce, na którym można przeczytać informację na temat historii obozu Ravensbrück, więźniarek, ale też i sprawców. Wszystko, co zamieszczam w celach edukacyjnych jak najbardziej może być wykorzystywane, ale w przypadku konkursu rysunkowego, lepiej, aby się tymi dokumentami jedynie inspirować, a nie bezpośrednio kopiować czy powielać. Ja nigdy nie ukrywam tego, że sama czasami przerabiam prace byłych więźniów lub wykorzystuję ich fragmenty, pokazując je w nowym ujęciu. Jednak nie biorę udziału w żadnym konkursie ani nie czerpię z tych rysunków żadnych zysków pieniężnych. Oraz staram się podawać pierwotne źródło czyli autora pracy, którą przerysowałam lub zmieniłam na własny użytek. 

Jeśli tylko jesteście w wieku, który odpowiada założeniom tego konkursu - jak najbardziej zachęcam Wam, abyście wzięli w nim udział! Temat jest godny polecenia, jednak zanim chwycicie za kredki, ołówki czy pędzle - poświęćcie chwilę na dokładny research historyczny oraz ikonograficzny. Taka mała rada od "pani od plastyki"! 

Zobacz też:  

Komentarze

Popularne posty:

Translate