Moje pierwsze obozowe rysunki z lat 1999-2007!

Jak wiecie, rysunki o tematyce obozowej tworzę od dawna... Od bardzo dawna, bo pierwsze szkice zaczęłam rysować w 1998 roku, a już w 1999 roku stworzyłam kilkanaście prac dotyczących obozu Auschwitz. Miałam wówczas 14-15 lat i równolegle z rysowaniem, czytałam "Dymy nad Birkenau", "Anus Mundi" oraz poezję obozową. W samym muzeum Auschwitz wtedy jeszcze nie byłam, inspirację czerpałam więc z książek i albumów fotograficznych. 

W późnych latach 90. XX wieku nie miałam jeszcze aż tak dużego dostępu do Internetu, pamiętam natomiast jak pierwszy raz weszłam na stronę internetową Muzeum Auschwitz i był to dla mnie przełom - że mogę widzieć Auschwitz w komputerze! Dziś brzmi to surrealistycznie, jednak tak właśnie wyglądała rzeczywistość czasów mojego dzieciństwa i drogi, jaką musiałam przejść, aby dziś być w tym miejscu, w którym jestem. 

Wybrałam przykłady prac rysowanych w 1999 roku oraz w 2007 - od początku swoich zainteresowań tematyką obozową zbierałam wszystko, co tylko mogłam: wycinki prasowe, książki, ilustracje, pocztówki... Do dnia dzisiejszego mam segregator pełny swoich obozowych 'zbiorów'. Przeszukiwałam także zasoby bibliotek, aby zobaczyć prace rysunkowe czy malarskie byłych więźniów i sama próbowałam je kopiować, w ten sposób uczyłam się przede wszystkim rysować sylwetki ludzi i obozową architekturę. 

Bardzo trudno jest malować czy rysować coś, czego się nigdy nie widziało na własne oczy ani nie doświadczyło osobiście. Nawet sami byli więźniowie zmieniali swój styl malowania po doświadczeniach z obozu, niekiedy niszczyli swoje prace lub poprawiali je w nieskończoność. Ja natomiast postawiłam sobie za cel nabycie umiejętności rysowania obozowych scen i cel ten realizuję z mniejszym lub większym sukcesem od ponad 20 lat... 
















Poniżej zamieściłam prace rysowane w latach 2007-2009. Tutaj zaczęłam bardziej skupiać się na detalach architektonicznych oraz na samych sylwetkach osób. Tematem, który mnie intrygował był wizerunek więźniarki na drutach i podjęłam kilka prób, aby to narysować. W tym czasie odwiedziłam już kilka razy Muzeum Auschwitz i widziałam na własne oczy jak wyglądają baraki wewnątrz, co też można zauważyć w moich rysunkach. Obejrzałam też filmy "Ostatni etap" oraz "Pasażerkę" i ten fakt również wpłynął na moje postrzeganie obozu Auschwitz: potrafiłam bardziej realistycznie narysować pasiaki oraz uniformy nadzorczyń. 










Zobacz też:

Komentarze

Popularne posty:

Translate